کد مطلب:217462 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:273

امام کاظم و حماد بن عیسی
ثقه جلیل حماد بن عیسی گوید: در شهر بصره به خدمت حضرت ابوالحسن موسی بن جعفر رسیدم، گفتم: فدایت شوم، از خدا بخواه به من خانه ای و همسری و فرزندی و خدمتكاری و پنجاه دفعه زیارت حج روزی فرماید، امام دست به دعا برداشت كه:

«اللهم صل علی محمد و آل محمد و ارْزُق حماد بن عیسی داراً و زوجةً و ولداً و خادماً والحج خمسین سنة»

حماد گوید: چون حج را پنجاه بار گفت، دانستم كه بیشتر از پنجاه بار حج نخواهم كرد، آنگاه حماد به راوی حدیث گفت من در اثر دعای امام چهل و هشت بار حج رفته ام، این خانه من است كه خدا روزی كرده و این همسر من است كه در پس پرده سخن مرا می شنود و این پسر من و این خدمتكار من است، كه خدا عطا فرموده است.

راوی گوید: حماد بعد از آن دو بار نیز به حج رفت كه پنجاه حج شد، بار پنجاه و یكم برای حج حركت كرد و با ابوالعباس نوفانی هم كجاوه بود، چون به میقات رسید، داخل آب شد كه غسل كند، در آن بین سیل آمد و او را غرق كرد و قبرش در «سیاله» (محلی در حجاز) واقع است. (رجال كشی - حماد).

بدین طریق نتوانست حج پنجاه و یكم را به جا بیاورد، حماد بن عیسی یكی از راویان موثق راستگوست، ابوالعباس نجاشی در رجال خود می فرماید: او از امام صادق و امام كاظم و امام رضا علیهم السلام حدیث نقل كرده و در زمان امام جواد صلوات الله علیه فوت كرده است، گوید: از امام صادق (علیه السلام) هفتاد حدیث شنیدم، پیوسته در آنها شك می كردم تا به بیست حدیث اقتصار نمودم.